Close

About

Curriculum Vitae

Video by Gerrit Schreurs for my show at Fotomuseum Den Haag
– See here

Text for publication “Paper and Light” written by Els Barents
Nederlandse versie  “De vele dimensies van een vel papier”
English version “The imaginary perspectives of a sheet of paper”

Text for publication “Paper and Light” written by Willemijn van der Zwaan
Nederlandse versie “Op zoek naar de essentie”
English version “In search of the essence”

Kunstenaar-fotograaf Popel Coumou (1978) speelt in haar werk met de belangrijkste elementen van de fotografie: licht, papier en de perceptie van de werkelijkheid. Door haar collages van papier gericht te belichten voegt zij aan het papieren reliëf een derde dimensie toe. Zo komt het platte vlak tot leven. In een ruimte met hoge ramen ontstaat diepte door de naar binnen schijnende zon, op een uitgestrekt grasveld wordt een eenvoudig huisje zichtbaar, en in een donker en desolaat natuurlandschap doemen verlichte geometrische vormen op. Bij andere beelden wordt pas wanneer je goed kijkt duidelijk dat je geen life size objecten ziet maar een miniatuur stilleven van klei, met hier en daar nog een vingerafdruk. Popel Coumou heeft een voorliefde voor lege ruimtes, grafische lijnen en aan abstractie grenzende composities.

Tijdens haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie experimenteerde Popel Coumou voor het eerst met het fotograferen van zelfgecreëerde reliëfs op A4 formaat. In de raadselachtige ruimtes die zo ontstaan zien we zelden personages. Toch zijn er tekenen dat er een mens aanwezig is geweest, zoals een lege stoel of een openstaande deur. Haar werken grenzen niet zelden aan abstractie. Ze onderzoekt hoeveel ze weg kan laten. Toch herkent de toeschouwer in een paar lijnen en schaduw op papier een duidelijke ruimte waar iedere moment een mens in kan stappen. Zo speelt Coumou met de werking van het brein en de herinneringen van de kijker.

Artist and photographer Popel Coumou (b. 1978) plays in her work with the main elements of photography: light, paper and perception of reality. By carefully lighting her collages she manages to give the paper relief a third dimension, bringing the flat surface to life. In a space with tall windows depth is created by the sunlight shining in, a simple little house appears in a large field, and illuminated geometric shapes loom out of a dark and desolate natural landscape. In other images, we realise only after looking very carefully that what we are seeing are not life-sized objects, but miniatures still lifes in clay, some of which even still bear the occasional fingerprint. Popel Coumou creates empty spaces, graphic lines and compositions verging on the abstract. Although her work rarely features any figures, there is always a sign of recent human presence, such as an empty chair or an open door.





My work is generously supported by the Mondrian Fund

Menu